KLOCKI LOGO DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA |
Poradnik młodego rodzica | |||
Klocki do nauki wymowy, czytania, pisania, ortografii i matematyki majÄ… uÅ‚atwić nauczycielom i rodzicom organizowanie dzieciom różnorodnych zabaw, których CELEM JEST DOSKONALENIE MOWY, a potem PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA oraz NAUKA CZYTANIA I PISANIA, NAUKA ORTOGRAFI I MATEMATYKI. Klocki speÅ‚niajÄ… wszelkie wymogi stawiane tego typu pomocom dydaktycznym, sÄ… estetyczne i funkcjonalne. Zestaw zawiera 150 klocków pudeÅ‚ku, z wygodnym zapiÄ™ciem z prawej strony. Na każdym klocku sÄ…Â 4 WARIANTY LITERY: drukowane maÅ‚e i wielkie, pisane maÅ‚e i wielkie. WielkÄ… i maÅ‚Ä… literÄ™ pisanÄ… podano w liniaturze. Na klockach jest wyraźnie okreÅ›lony punkt odniesienia w postaci szlaczka (podstawki), co umożliwia zawsze poprawnÄ… obserwacjÄ™ każdej litery (cyfry) poprawne jej zapamiÄ™tywanie, poprawne posÅ‚ugiwanie siÄ™ niÄ…. Przedstawiony na klockach alfabet różni siÄ™ nieco od stosowanego obecnie w podrÄ™cznikach szkolnych. SÄ„ TU 44 LITERY (o 5 wiÄ™cej), gdyż doÅ‚Ä…czono nowe wieloznaki: ni, si, zi, ci, dzi. Oprócz tego sÄ… 3 litery, z którymi zetknÄ… siÄ™ dzieci w gazetach czy podrÄ™cznikach: q, v, x. Wszelkie wieloznaki autor nazwaÅ‚ literami alfabetu: sz, cz, dz, dż, dź, dla ich nazwania używamy odpowiednich gÅ‚osek (sz, cz, dz, dż,dź).TrudnoÅ›ci mamy z nazywaniem wieloznaków: ch (ce, ha), ci (ce, i), dzi (de, zet, i), ni (en, i), rz (er, zet), si (es, i), zi (zet, i), ó (o z kreskÄ…). Nazwy takie jak w nawiasach stosujemy tylko wówczas, gdy litery te chcemy wyraźnie odróżnić od liter: h, ć, dź, Å„, ż, Å›, ź, u. Natomiast jeÅ›li trzymamy klocek z danÄ… literÄ… np. dzi, to mówimy, że to dź, a nie de, zet, i. Autor podzieliÅ‚ litery na podstawowe (czarne) i niepodstawowe (czerwone). Litera oznacza fonem (gÅ‚oskÄ™), pierwsza litera dla danego fonemu jest literÄ… podstawowÄ…. SÄ… fonemy dla których oznaczenia używamy tylko jednej litery: a, b, d, j, l, Å‚, m, o, r, y. CzÄ™sto, jednak dla zaznaczenia fonemu używamy 2, 3 , a nawet i 4 liter np.: dla oznaczenia fonemu t używamy litery podstawowej t i niepodstawowej d: tort, sad; dla oznaczenia fonemu ć – litera podstawowa to – ć, a niepodstawowa to – ci, c, dź: nać, ciastko, cisza, chodź . Używanie 2, 3, 4 liter dla oznaczenia jakiejÅ› gÅ‚oski stanowi trudność ortograficznÄ…, stwarzajÄ… problemy ortograficzne, a sytuacji takich jest wiele w polskim jÄ™zyku. Litery niepodstawowe wyróżniono kolorem czerwonym. 8 liter polskiego alfabetu wystÄ™puje tylko w zbiorze liter niepodstawowych: ci, dzi, h, ó, rz, si, zi. PozostaÅ‚e litery niepodstawowe sÄ… takie same jak litery podstawowe, różniÄ… siÄ™ tylko kolorem.  KORZYSTANIE Z KLOCKÓW Dzieci 3 – letnie bawiÄ… siÄ™ klockami „ logo†budujÄ…c z nich mury , wierze i inne budowle. Zwracamy uwagÄ™ dzieci na zielonÄ… podstawkÄ™, który powinien być zawsze na dole, gdy klocek stoi i od strony ukÅ‚adajÄ…cego, gdy leży. Takie ukÅ‚adanie klocków zapewni prawidÅ‚owe spostrzeganie i zapamiÄ™tywanie liter. Stosowane sÄ… różnorodne zabawy sÅ‚użące rozpoznawaniu liter. Dzieci mogÄ… budować pÅ‚otek tylko z wielkich drukowanych liter, budujÄ… z takich samych liter, z klocków zawierajÄ…cych kółeczko, kropeczkÄ™, laseczkÄ™, wyszukiwanie w zbiorze liter litery demonstrowanej przez dorosÅ‚ego, lub, liter takich samych. StopieÅ„ trudnoÅ›ci zabaw powinien być dostosowany do wieku i rozwoju intelektualnego dziecka. Do zabaw zachÄ™camy – nigdy nie zmuszamy. Mówimy o literach, a nie o znaczkach, mówimy o literze: a, o, i, s, m... . Nie używamy nazw liter: em, es, el, jot, zet... .Do spółgÅ‚osek nie dodajemy samogÅ‚oski y, e czy i. NazwÄ… litery jest fonem, który ta litera oznacza. Na każdym klocku sÄ… cztery warianty danej litery. PoczÄ…tkowo dzieci spostrzegajÄ… je mimowolnie i uÅ›wiadamiajÄ… sobie, że każdy wariant jest znakiem dla tego samego fonemu. W III i IV grupie dążymy do tego aby wszystkie znaki litery na klocku byÅ‚y poprawnie kojarzone jako warianty tej samej litery. SÅ‚użą temu zabawy w wyszukiwanie klocka z danÄ… literÄ… w sytuacji, gdy dziecko ma przed sobÄ… litery np. maÅ‚e pisane, a dorosÅ‚y demonstruje inny wariant litery, a klocków odwracać nie wolno. Dzieci dokonujÄ… wyboru, podnoszÄ… klocek i sprawdzajÄ… czy wykonaÅ‚y poprawnie zadanie. Takie zabawy rozpoczynamy od liter, których wszystkie 4 warianty sÄ… takie same lub bardzo podobne: o. z, c, p, u, k. Zabawy powinny zachÄ™cić dzieci do zapamiÄ™tywania wszystkich 4 wariantów liter. RównoczeÅ›nie zwracamy uwagÄ™ na różnice miÄ™dzy literami wielkimi i maÅ‚ymi, pisanymi i drukowanymi. Częściej bawimy siÄ™ literami pisanymi, aby dzieci dobrze ja poznaÅ‚y. Litery pisane trzeba umieć biegle identyfikować i trzeba umieć je zapisywać. Trzeba poznać kierunek ich kreÅ›lenia i sposób Å‚Ä…czenia z innymi literami w wyrazach. Klocki sÅ‚użą też dzieciom do nauki pisania. W momencie, gdy dziecko umie rozÅ‚ożyć wyraz na fonemy (dokonać jego analizy) i przyporzÄ…dkować im litery, wówczas przy pomocy klocków mogÄ… zapisywać wyrazy i zdania. Z czasem dzieci uczÄ… siÄ™ kreÅ›lić pojedyncze litery, poznajÄ… drogÄ™ ich kreÅ›lenia, skÄ…d siÄ™ ona zaczyna, gdzie koÅ„czy, czy jest jeden poczÄ…tek, czy dwa ( najpierw po Å›ladzie, a dopiero potem samodzielnie), ćwiczÄ… Å‚Ä…czenie liter w specjalnych zeszytach ćwiczeÅ„, a gdy już to opanujÄ… zaczynajÄ… samodzielnie zapisywać wyrazy zdania i krótkie teksty w zeszytach. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż niektóre nasze litery :b, f, p oraz proponowane poÅ‚Ä…czenia miÄ™dzyliterowe różniÄ… siÄ™ od tradycyjnie wprowadzanych w polskich szkoÅ‚ach. Dzieje siÄ™ tak ponieważ twórcy metody (a za nim nam nauczycielom) bardzo zależy na starannym i czytelnym piÅ›mie nie tylko w momencie wolnego kreÅ›lenia literek i pierwszych wyrazów, ale również w przyszÅ‚oÅ›ci, gdy dziecko bÄ™dzie pisaÅ‚o szybko, gdy bÄ™dzie koncentrowaÅ‚o siÄ™ na treÅ›ciach , a nie na samym kreÅ›leniu.  ĆWICZENIA I ZABAWY Z KLOCKAMI „LOGO†Pierwsze zabawy z klockami to zabawy konstrukcyjne. Dzieci ustawiajÄ… budowle wedÅ‚ug wzoru, bÄ…dź wÅ‚asnego pomysÅ‚u. UczÄ… siÄ™, że każdy klocek ma zielonÄ… podstawkÄ™ (trawkÄ™, buciki itp...) stawiajÄ… klocek na tej zielonej podstawce, ponieważ rozumiejÄ…, że nie wygodnie jest stać na gÅ‚owie, a do pudeÅ‚ka wkÅ‚adajÄ… klocki zielonym paskiem na dół (do swojego brzuszka). Nie jest wymagane od nich, by klocki wracaÅ‚y na swoje miejsca. OczywiÅ›cie, uczÄ… siÄ™ otwierania pudeÅ‚ka, przekÅ‚adania półeczki z 1 warstwÄ… klocków, a po zabawie ponownego przekÅ‚adania i zamykania pudeÅ‚ka. Klocek z literÄ… o jest pierwszym klockiem, który „pokÅ‚oni się†dzieciom. Teraz możemy przejść od zabaw konstrukcyjnych do wyszukiwania klocków zawierajÄ…cych takie same litery, a także do wielu innych ćwiczeÅ„ majÄ…cych na celu oswojenie dzieci z tÄ… wielkÄ… iloÅ›ciÄ… liter. Zagroda dla naszych zwierzÄ…tWybieramy kilka klocków, które bÄ™dÄ… zwierzÄ™tami oraz dwa klocki z literÄ… sz, które bÄ™dÄ… drzewami rosnÄ…cymi przy plocie. Klocki z literami m – to nasze krowy, muczÄ… mmmmmm; Klocki z literÄ… r – to psy ( w zagrodzie bÄ™dÄ… 2 psy) bÄ™dÄ… one gÅ‚oÅ›no warczaÅ‚y rrrrrr r; Klocki z literami s – to gÄ™si syczÄ… groźnie sssssss. ZwierzÄ™ta budzÄ… siÄ™ rano po kolei zaczynajÄ…c np. od 1 psa (rrr), potem 2 pies (rrr), krowy: 1, 2, 3 (mmm) gÄ™si: 1, 2, (sss) podbiegajÄ… do drzewa przy pÅ‚ocie drzewo szumi (szszszsz). dzieci wyjmujÄ… klocki z pudeÅ‚ka, naÅ›ladujÄ… nimi ruchy zwierzÄ…t np. psy skaczÄ…, gÄ™si biegajÄ…, krowy chodzÄ… wolno i ciężko... oraz podkÅ‚adajÄ…c gÅ‚osy. Zabawa może mieć dowolnÄ… fabuÅ‚Ä™ i można prowadzić jÄ… wielokrotnie. Za każdym razem można wzbogacać wiedzÄ™ dzieci o wsi, o zwierzÄ™tach, o pracy na wsi, można pozwolić im wymyÅ›lać wÅ‚asne historyjki. Zupa literowa Proponujemy dzieciom wspólne gotowanie zupy literowej. Po rozmowie: jak gotuje siÄ™ zupÄ™ – przystÄ™pujemy do gotowania. Gotować bÄ™dziemy zupÄ™ dla wszystkich dzieci, potrzebny wiÄ™c bÄ™dzie duży garnek 1 dla wszystkich. Kucharz (nauczycielka , mama, kolega) gÅ‚oÅ›no czyta przepis na zupÄ™ literowÄ… „Do ugotowania zupy potrzebna jest woda, proszÄ™ p pierwszÄ… literÄ™ z wyrazu woda (dzieci wyszukujÄ… w swych pudeÅ‚kach z klockami odpowiedniej litery), proszÄ™ o drugÄ… literÄ™ z tego wyrazu, trzeciÄ…, czwartÄ…. Zupa bÄ™dzie lekko posolona proszÄ™ o pierwszÄ… literÄ™ z wyrazu sól, proszÄ™ o drugÄ… literÄ™ z tego wyrazu , trzeciÄ….†Do ugotowania zupy potrzebne sÄ… warzywa, mogÄ… to być pierwsze litery z nazw warzyw i używanych do zupy przypraw. W przepisie mogÄ… znajdować siÄ™ te litery na które pragniemy w danym dni zwrócić szczególnÄ… uwagÄ™ dzieci. Gdy zupa jest gotowa kucharz nalewa jÄ… dzieciom do talerzy. Dzieci pomagajÄ… mu szukajÄ…c w garnku odpowiednich liter (wrzuconych wczeÅ›niej do garnka). Klocki na Å›lizgawceCelem zabawy jest przyswojenie dziecku podstawowej techniki czytania zwanej „ślizganiem siÄ™â€, uÅ›wiadomienia trwaÅ‚oÅ›ci , bÄ…dź nietrwaÅ‚oÅ›ci poszczególnych fonemów . Opowiadamy dzieciom o literkach np.: a, e, m, s, u, w, które wybraÅ‚y siÄ™ na lodowisko (jeÅ›li nie bawimy siÄ™ zimÄ…Â litery mogÄ… Å›lizgać siÄ™ na rolkach). Dzieci wybierajÄ… kolejne litery Å›lizgajÄ… siÄ™ nimi tak dÅ‚ugo dopóki wybrzmiewajÄ… fonem. NastÄ™pnym razem do liter oznaczajÄ…cych trwaÅ‚e fonemy dodajemy nietrwaÅ‚e d, g, b, k i inne. Dzieci muszÄ… zauważyć, a także zapamiÄ™tać, że nie wszystkie litery mogÄ… same „ślizgać się†czyli dadzÄ… siÄ™ wydÅ‚użyć . Zabawy takie lub podobne prowadzi siÄ™ do chwili zbadania wszystkich liter oraz zapamiÄ™tania, które sÄ… trwaÅ‚e ( można wydÅ‚użać). Jazda paramiW poprzedniej zabawie dzieci miaÅ‚y za zadanie sprawdzić , które litery mogÄ… samodzielnie „ślizgać siÄ™â€. Obecnie Å‚Ä…czÄ… w pary litery, które same nie mogÄ… „siÄ™ Å›lizgać†(oznaczajÄ…ce fonemy nietrwaÅ‚e) z tymi, które mogÄ… i w zwiÄ…zku z tym pociÄ…gnÄ… je. Do tej zabawy oprócz klocków „Logo†przydatna bÄ™dzie pudeÅ‚ko po czekoladkach. Na pudeÅ‚ku – lodowisku bÄ™dÄ… bawić siÄ™ klocki ćwiczÄ…c jazdÄ™ parami. Na lodowisku znajdujÄ… siÄ™ samogÅ‚oski – dziewczynki: a, e, i, u, y , natomiast z boku klocki z literami oznaczajÄ…cymi fonemy nietrwaÅ‚e – chÅ‚opcy: k, d, b, g, t. „ChÅ‚opcy†proszÄ… do wspólnej jazdy wybranÄ… „dziewczynkę†czyli dobierajÄ… dowolnÄ… samogÅ‚oskÄ™ i „ślizgajÄ… się†razem. Dziecko przesuwa parÄ™ klocków wybrzmiewajÄ…c utworzonÄ… sylabÄ™: ku, de, bi, ga, ty. Trzeba jednak zwrócić uwagÄ™ aby litery staÅ‚y w odpowiednim szyku tzn. z lewej strony „chÅ‚opiec†z prawej „dziewczynkaâ€, w przeciwnym razie utworzÄ… się logotomy uk, ed, ib, ag, yt, które nadal nie bÄ™dÄ… mogÅ‚y Å›lizgać siÄ™. opracowaÅ‚a Wioletta Krzywda
|