Jak uczymy czytać i pisać w przedszkolu? |
Poradnik młodego rodzica | |||
„Jak uczymy czytać i pisać w przedszkolu?†Wioletta Krzywda
Pierwszym etapem nauki jest diagnoza dzieci w zakresie sprawnoÅ›ci komunikowania siÄ™, percepcji i pamiÄ™ci wzrokowej oraz sÅ‚uchowej, syntezy sÅ‚uchowej i wzrokowej, sprawnoÅ›ci manualnej, rozwoju spoÅ‚ecznego, rozwoju emocjonalnego, rozbudzenia poznawczego, zdrowia. W trakcie różnorodnych dziaÅ‚aÅ„ dzieci doskonalÄ… sprawność komunikacyjnÄ…,. PodejmujÄ… zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków „logo†(z 4 wariantami liter na Å›ciankach bocznych i zielonÄ… podstawkÄ… oznaczajÄ…cÄ… dół). WzmacniajÄ… mięśnie palców dÅ‚oni piszÄ…cej i nabywajÄ… umiejÄ™tność poprawnego posÅ‚ugiwania siÄ™ kredkÄ…, ołówkiem, pÄ™dzelkiem. Ponadto: 1. PoznajÄ… litery poprzez zabawy, obcowanie z nimi, porównywanie, opisywanie, identyfikowanie. W naszej metodzie nie ma obrazków przybliżajÄ…cych literÄ™, ani wyrazów na podstawie, których litera jest wprowadzana ( l - lalka, k - kot…) to sama litera jest obrazkiem. Każda litera ma swoje wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci: Synteza wyrazów przebiega etapami; od najÅ‚atwiejszej sylabowej, której w zasadzie dzieci nie muszÄ… siÄ™ uczyć, bo majÄ… jÄ… w sobie (ma - mo, kup la - lÄ™, chcÄ™ bu-zi, siu-siu…), do fonemowej (fonem najmniejsza jednostka jÄ™zykowa, potocznie nazwana gÅ‚oskÄ…). Etapy te ilustruje nastÄ™pujÄ…ce zestawienie: Zaczyna siÄ™ od zabawy w Robocika, który mówi: wi-taj-cie dzie-ci chcia-Å‚em siÄ™ z wa-mi po-ba-wić. Dzieci w I grupie skÅ‚adajÄ… wyrazy 2, 3 sylabowe: sa-la, klo-cek, ko-ra-le, no-życz-ki... Dzieci w II grupie skÅ‚adajÄ… wyrazy 4, 5  sylabowe i dÅ‚uższe : ka-la-fio-rek,  sa-mo-cho-dzi-ki, ko-lo-ro-wa-necz-ki (dÅ‚uższe wyrazy trzeba trochÄ™ wymyÅ›lać). Starsze przedszkolaki potrafiÄ… dokonywać syntezy wszystkich wyrazów, wiÄ™c wprowadza siÄ™ „syntezÄ™ na wysokim poziomieâ€:
Morfemowa Osoba dorosÅ‚a pokazuje przedmioty lub obrazki i mówi: but-y, szal-ik, sznur-ek,  smocz-ek, dom-ek… dziecko skÅ‚ada wyrazy. NastÄ™pnym razem dorosÅ‚y podaje tylko np.: koral …(ik), ser… (ek), motyl…(ek) itp. , natomiast dziecko dodaje morfem . Logotom to taka część wyrazu, która zaczyna siÄ™ samogÅ‚oskÄ…, koÅ„czy spółgÅ‚oskÄ… lub kilkoma, np.: swet-er, pom-id-or-ek . Ta synteza polega na oddzieleniu ostatniej gÅ‚oski od wyrazu. Dzieci miaÅ‚y już do czynienia w niektórych przykÅ‚adach syntezy morfemowej: smok(i), ser(y). Nauczycielka podaje poczÄ…tek wyrazu np.: Urszul… dziecko powinno dodać ostatniÄ… gÅ‚oskÄ™ czyli: a Rozpoznamy od wyrazów dÅ‚ugich zakoÅ„czonych gÅ‚oskÄ… trwaÅ‚Ä… np. imiona dziewczynek w peÅ‚nym brzmieniu, stopniowo przechodzimy do wyrazów zakoÅ„czonych gÅ‚oskÄ… nietrwaÅ‚Ä… i coraz krótszych. Polega na oddzieleniu 1, potem 2, 3 gÅ‚osek od caÅ‚ego wyrazu. Rozpoczynamy od wyrazów krótkich dobrze znanych, aktualnie oglÄ…danych. Przy wymawianiu prowadzÄ…cy robi krótkÄ…, potem coraz dÅ‚uższe przerwy: s…er, m…ama,  r…o…wer. Podajemy dziecku wyraz po 1 gÅ‚osce do „zlepieniaâ€. Zaczynamy od krótkich wyrazów ul, osa, smok zbudowanych z trwaÅ‚ych gÅ‚osek (takich które można wymawiać bez ryzyka, że przyklei siÄ™ „yâ€, „e†czy inny przygÅ‚os, nawet wówczas, gdy bÄ™dziemy artykuÅ‚ować je nieco dÅ‚użej. Na poczÄ…tku prezerwy miÄ™dzy gÅ‚oskami sÄ… krótkie, potem wydÅ‚użamy odstÄ™py, a gdy dzieci już opanowaÅ‚y takÄ… syntezÄ™ wprowadzamy syntezÄ™ na wysokim poziomie: z utrudnienia, na bieżąco, podobnie jak przy syntezie sylabowej … . Trzeba czas pamiÄ™tać, że to osoba dorosÅ‚a (nauczyciel) dzieli wyrazy w opisany powyżej sposób. Zadanie dziecka polega na skÅ‚adaniu ich w caÅ‚ość niezależnie od tego jak zostaÅ‚y podzielone. B) analiza wyrazów W momencie gdy dzieci potrafiÄ… skÅ‚adać wyrazy na poziomie odpowiadajÄ…cym wiekowi rozpoczynajÄ… siÄ™ ćwiczenia samodzielnego ich dzielenia analogicznie jak przy syntezie. Dobrze wszystkim znane „gÅ‚oskowanie†poczÄ…wszy od wyrazów krótkich, zbudowanych z trwaÅ‚ych gÅ‚osek do coraz dÅ‚uższych. W momencie, gdy dziecko dobrze sobie radzi z syntezÄ… wyrazów zaczyna wprowadzać siÄ™ ćwiczenia w ich analizie. Obserwowanie w lusterku ukÅ‚ad artykulantów: warg, jÄ™zyka, bada dźwiÄ™czność poszczególnych fonemów w trakcie ćwiczeÅ„ i zabaw, rozpoznawanie gÅ‚osek z ukÅ‚adu artykulantów nauczycielki, na zdjÄ™ciu, rysunku. W trakcie różnorodnych doÅ›wiadczeÅ„ dzieci dowiadujÄ… siÄ™, że 2 gÅ‚oski sÄ… nosowe: m i n powstaje przy zaciÅ›niÄ™tych ustach i zÄ™bach (widać to obserwujÄ…c innych lub siebie w lusterku) kiedy dziecko zatka nos dźwiÄ™k nie powstaje; b) samogÅ‚oski: a, e, i, u, y i spółgÅ‚oski: f, h, m, n, r, s, sz, w, z, ż sÄ… gÅ‚oskami trwaÅ‚ymi przy poprawnym wybrzmiewaniu (ukÅ‚adzie artykulantów) można je ciÄ…gnąć dÅ‚ugo i wciąż sÅ‚ychać tÄ™ samÄ… gÅ‚oskÄ™. Natomiast Ä…, b, c, ć, d, dz, dź, dż, Ä™, g, j, k, l, Å‚, Å„, p, Å›, t, ź to gÅ‚oski nietrwaÅ‚e ich poprawnego wypowiadania należy dzieci nauczyć inaczej przyczepiać siÄ™ bÄ™dzie i, y lub e. Ważna jest również dobra koordynacja ruchowo - wzrokowa, ruchowo - sÅ‚uchowa, orientacja w kierunkach przestrzeni, pamięć ruchowa, umiejÄ™tność koncentracji i dokÅ‚adność wykonywania zadaÅ„. Wszystko to odbywa siÄ™ zarówno podczas zajęć i zabaw ruchowych, jak i samorzutnych formach ruchu z przyborami lub bez nich. Dzieje siÄ™ to podczas wszelkich zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, graficznych, ale również przy różnych czynnoÅ›ciach , podczas których wykonywane sÄ… drobne, precyzyjne ruchy, a wiÄ™c i takie czynnoÅ›ci jak zapinanie guzików, przewlekanie sznurowadÅ‚a przez dziurki, Å›ciÄ…gniÄ™cie go i zawiÄ…zanie oraz inne. Wszystkie ruch przy pisaniu muszÄ… być celowe, precyzyjne, elastyczne i pÅ‚ynne. W trakcie pisania dziecko musi prawidÅ‚owo siedzieć, nie podkÅ‚adać nóg pod pupÄ™, nie pochylać siÄ™ zanadto, trzymać obie rÄ™ce na pulpicie, nie może obracać zeszytu. Najważniejsze jednak aby dziecko prawidÅ‚owo trzymaÅ‚o narzÄ™dzie pisarskie (ołówek, kredka, mazak, dÅ‚ugopis…) NarzÄ™dzie pisarskie należy trzymać 2 cm. od nasady pomiÄ™dzy kciukiem, a palcem wskazujÄ…cym, palec Å›rodkowy podkÅ‚adamy pod spód. SiÅ‚a z jakÄ… dziecko trzyma ołówek nie może być zbyt wielka (robiÄ… siÄ™ odciski, a ruchy nie sÄ… tak elastyczne jakich potrzeba przy pisaniu) ani zbyt sÅ‚aba (bo ołówek wypada, albo palce zeÅ›lizgujÄ… siÄ™). Dziecko nie może ani zbyt mocno przyciskać ołówka do kartki, ani za lekko. Wszystkiego tego uczy siÄ™ stopniowo od najmÅ‚odszej grupy podczas zajęć i zabaw plastycznych. Takie nawyki musi posiadać zanim usiÄ…dzie do prawdziwego pisania w prawdziwym zeszycie. ZÅ‚e nawyki trudno wyplenić, a przy pisaniu mÄ™czy siÄ™ rÄ™ka i caÅ‚e dziecko, plecy siÄ™ garbiÄ…, krÄ™gosÅ‚up wykrzywia i tak dalej… i oczywiÅ›cie trudno w takich warunkach o piÄ™kne pismo. Konieczna jest doskonaÅ‚a znajomość ksztaÅ‚tu litery, jej miejsca w liniaturze i drogi jej kreÅ›lenia. KsztaÅ‚t i poÅ‚ożenie poznaje od najmÅ‚odszej grupy, kreÅ›lić zaczyna po Å›ladzie najpierw dużym potem maÅ‚ym w specjalnych zeszytach ćwiczeÅ„. Do samodzielnego pisania dziecko przystÄ™puje dopiero wówczas, gdy Å›wietnie kreÅ›li po Å›ladzie. Nie wystarczy prosta umiejÄ™tność odtworzenia wyglÄ…du liter. Trzeba mieć na uwadze, że litery piszemy w sekwencjach wyrazowych. Litery pisze siÄ™ kolejno przyÅ‚Ä…czajÄ…c nastÄ™pnÄ… i nastÄ™pnÄ…, najlepiej bez odrywania rÄ™ki. W kolejnych miesiÄ…cach i latach edukacji szkolnej ważne bÄ™dzie również tempo pisania. A kiedy dziecko bÄ™dzie musiaÅ‚o pisać coraz wiÄ™cej i wiÄ™cej pÅ‚ynność pisania okaże siÄ™ niezbÄ™dna.
|