Jestem zaradny- umiem pomóc sobie i innym |
|
|
|
Poradnik młodego rodzica
|
We współpracy z Towarzystwem Rozwijania AktywnoÅ›ci Dzieci „Szansa†w roku szkolnym 2008/2009 kadra naszego przedszkola przystÄ…piÅ‚a do realizacji projektu „Innowacje pedagogiczne w przedszkolachâ€. Głównym jego celem jest znalezienie odpowiedniego modelu organizacyjnego i formuÅ‚y pracy przedszkola, by staÅ‚o siÄ™ ono jeszcze efektywniejszym miejscem rozwoju dziecka. W ramach realizacji programu utworzono GrupÄ™ ProgramowÄ… (dyrektorzy przedszkoli wchodzÄ…cych do programu) oraz GrupÄ™ ProjektowÄ… (dyrektorzy i po dwóch nauczycieli z każdej placówki). Grupy te spotykaÅ‚y siÄ™ cyklicznie z przedstawicielami Szansy, omawiaÅ‚y przebieg projektu, planowaÅ‚y kolejne kroki, poznawaÅ‚y różne modele, zaÅ‚ożenia i rozwiÄ…zania doskonalÄ…ce pracÄ™ z dzieckiem, konsultowaÅ‚y z innymi swoje osiÄ…gniÄ™cia i wystÄ™pujÄ…ce trudnoÅ›ci, tworzyÅ‚y zarysy programów wÅ‚asnych dążąc do wypracowania „modelowej sylwetki absolwentaâ€. SkorzystaÅ‚y również z wykÅ‚adu ze specjalistami (m.in. z paniÄ… KamiÅ„skÄ…) oraz wizyt studyjnych w przedszkolu pracujÄ…cym metodÄ… szteinerowskÄ…. W pracÄ™ nad projektem oprócz wybranych liderów (w naszym przedszkolu to Anna Åaszkiewicz i Dorota SÄ™kowska) wciÄ…gniÄ™ci byli również pozostali nauczyciele oraz rodzice dzieci. WÅ›ród losowo wybranej grupy rodziców przeprowadzona zostaÅ‚a anonimowa ankieta zawierajÄ…ca 8 pytaÅ„. Wyniki ankiet ukazaÅ‚y m.in., iż do najważniejszych zalet naszego przedszkola należy przyjazny stosunek nauczycieli do dzieci oraz zadowolenie dzieci z chodzenia do przedszkola. Gdyby można rodzice postulowaliby wydÅ‚użenie czasu pracy przedszkola do 18 oraz zmniejszenie liczebnoÅ›ci grup. Zdaniem ankietowanych zadaniami przedszkola powinno być przede wszystkim: zapewnienie opieki, nauczenie podstawowych zasad życia, rozwijanie postawy tolerancji i poczucia równoÅ›ci oraz bezpieczeÅ„stwa, jak również samodzielnoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci komunikacyjnych. Przedstawiciele Szansy zorganizowali też wÅ›ród losowo wybranej grupy rodziców spotkanie fokusowe. Rodzice wypowiadali siÄ™ na temat priorytetów wskazanych w „sylwetce absolwentaâ€: zaradnoÅ›ci życiowej, rozwijania indywidualnych zainteresowaÅ„ i talentów dzieci, wyrabiania postawy pracy i pomagania sobie nawzajem, omawiali też swoje uczestnictwo w codziennych zajÄ™ciach przedszkola. Po wnikliwej analizie informacji uzyskanych od rodziców, rozmów grona pedagogicznego oraz konsultacjach z trenerami nauczyciele z naszej placówki opracowali wstÄ™pny zarys programu tytuÅ‚ujÄ…c go: „Jestem zaradny- umiem pomóc sobie i innymâ€. Program obejmie w szczególnoÅ›ci zagadnienia dotyczÄ…ce: samodzielnoÅ›ci, rozwijania zainteresowaÅ„ i talentów, wyrabiania postawy pracy i pomocy innym, poczucia wÅ‚asnej wartoÅ›ci oraz rozwijania ogólnej sprawnoÅ›ci ruchowej. W roku szkolnym 2009/2010 program bÄ™dzie realizowany w naszej placówce w Å›cisÅ‚ej współpracy z rodzicami dzieci.
|