Rozwój mowy dziecka- najważniejsze zagadnienia. W niniejszym artykule pragnÄ™ poruszyć zagadnienia zwiÄ…zane z przebiegiem rozwoju mowy dziecka. CzÄ™sto spotykam siÄ™ z rodzicami zaniepokojonymi, że ich czterolatek nie wymawia gÅ‚oski „râ€, czy też „szâ€. Ich wÄ…tpliwoÅ›ci sÄ… sygnaÅ‚em, że wielu z nich nie wie, jak przebiega rozwój mowy dziecka i jakie mogÄ… być przejawy nieprawidÅ‚owoÅ›ci przebiegu tego procesu. CzÄ™sto niepotrzebnie siÄ™ denerwujÄ…, lub co gorsza na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™ próbujÄ… „ nauczyć†dziecko mówić czyniÄ…c wiÄ™cej szkody swoim postÄ™powaniem. Mam nadziejÄ™, że poniższy materiaÅ‚ wzbogaci wiedzÄ™ wielu rodziców na temat rozwoju mowy i pomoże ocenić czy przebiega on prawidÅ‚owo u ich pociech. O rozwoju mowy dziecka mówić można już w odniesieniu do jego rozwoju prenatalnego. W Å‚onie matki ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ wszystkie niezbÄ™dne dla generowania i odbioru mowy narzÄ…dy, jak sÅ‚uch, ukÅ‚ad oddechowy, narzÄ…dy artykulacyjne jamy ustnej, narzÄ…d gÅ‚osu- krtaÅ„. Dziecko podejmuje też pierwsze próby gimnastyki dla mowy- ssanie kciuka, poÅ‚ykanie wód pÅ‚odowych, poruszanie wargami. NasÅ‚uchuje dźwiÄ™ków z otoczenia, gÅ‚osu matki, przyswajajÄ…c pierwsze cechy jÄ™zyka, melodiÄ™, rytm, natężenie gÅ‚osu, wsÅ‚uchuje siÄ™ w rytmiczne bicie serca matki, koÅ‚ysze siÄ™ wraz z ruchem jej ciaÅ‚a. PrawidÅ‚owy przebieg ciąży, unikanie zakażeÅ„ chorobami wirusowymi, stresu i szczęśliwy przebieg porodu, sÄ… podstawowymi czynnikami wpÅ‚ywajÄ…cymi na prawidÅ‚owy przebieg rozwoju mowy. Innym, niezwykle istotnym czynnikiem jest Å›rodowisko, w którym dziecko wzrasta. Dziecko przyswaja wzorce mowy, z którymi styka siÄ™ na co dzieÅ„, zarówno w pÅ‚aszczyźnie sÅ‚ownikowej, jak i wymawianiowej. Warto zaznaczyć, że nie rozpatruje siÄ™ nigdy rozwoju mowy w izolacji od ogólnego psychomotorycznego rozwoju dziecka. Rozwój czÅ‚owieka w caÅ‚ym jego życiu przebiega globalnie, różne sfery rozwoju sÄ… od siebie zależne. StÄ…d rozwój mowy jest powiÄ…zany z rozwojem sprawnoÅ›ci caÅ‚ego ciaÅ‚a, wpÅ‚ywa na rozwój poznawczy, emocjonalny i spoÅ‚eczny. Jest od nich też zależny. Oto, jak przebiega rozwój mowy dziecka od urodzenia do siódmego roku życia. PrzyjÄ™te ramy zostaÅ‚y wyznaczone dla okresu, w którym mowa dziecka rozwija siÄ™ do stanu, w którym sÄ… wyksztaÅ‚cone podstawowe wzorce wypowiedzi, a rozwój wymowy jest zakoÅ„czony. Pierwszy okres rozwoju mowy zwany jest „okresem sygnaÅ‚u- apeluâ€. PrzychodzÄ…cy na Å›wiat noworodek podejmuje pierwsze próby kontaktu z otoczeniem komunikujÄ…c swoje potrzeby w maÅ‚o wysublimowany sposób, przez pÅ‚acz i krzyk, który jest sygnaÅ‚em bólu, niewygody, odczuwania gÅ‚odu. Krzyk noworodka jest też treningiem gÅ‚osu i oddechu. Zadowolone i syte dziecko głównie Å›pi. NiemowlÄ™ od trzeciego miesiÄ…ca życia wchodzi w okres gÅ‚użenia inaczej zwanego gruchaniem. Jest to nieÅ›wiadome produkowanie dźwiÄ™ków majÄ…ce charakter nieco zbliżony do znanych nam gÅ‚osek polskich. GÅ‚użą wszystkie dzieci, nawet gÅ‚uche, stÄ…d wniosek, że zjawisko to nie podlega kontroli sÅ‚uchowej. Jest to kolejny etap treningu dla mowy, choć ma on również charakter odruchowy, jak pÅ‚acz i krzyk noworodka i niemowlÄ™cia. Nie ma mowy o sprzężeniu zwrotnym polegajÄ…cym na samo uczeniu siÄ™ nowych dźwiÄ™ków mowy na podstawie wsÅ‚uchiwania siÄ™ w mowÄ™ otoczenia i swojÄ… i „poprawianiu†siÄ™ w dążeniu do doskonaÅ‚oÅ›ci. Takie zjawisko towarzyszy dopiero gaworzeniu, które pojawia siÄ™ okoÅ‚o szóstego miesiÄ…ca życia dziecka. Gaworzenie to Å›wiadome produkcje, w które dziecko wsÅ‚uchuje siÄ™, którymi potrafi siÄ™ bawić, które porównuje z mowÄ… bliskich mu osób. Stara siÄ™ naÅ›ladować dźwiÄ™ki, które sÅ‚yszy, a nawet coÅ› do innych „mówić†oznajmiajÄ…c o swoim nastroju. Rozmawia z ludźmi, zabawkami, zwierzÄ™tami, z wÅ‚asnymi koÅ„czynami. Jest zainteresowane kontaktem. Ciekawym zjawiskiem, jest to, że gÅ‚oski, które pojawiÄ… siÄ™ w fazie gaworzenia czÄ™sto nie przechodzÄ… pÅ‚ynnie do kolejnych etapów rozwoju mowy i dziecko uczy siÄ™ ich czÄ™sto po raz drugi. Przed ukoÅ„czeniem pierwszego roku życia dziecko potrafi zrozumieć o wiele wiÄ™cej słów niż wymawia. Wykonuje proste polecenia, zna swoje imiÄ™. Po ukoÅ„czeniu roku dziecko powinno wymawiać pierwsze sÅ‚owa, jego produkcje od jakiegoÅ› czasu sÄ… powiÄ…zane z konkretnymi obiektami lub czynnoÅ›ciami, czyli majÄ… znaczenie. Okres miÄ™dzy pierwszym i drugim rokiem życia nazywany jest „okresem wyrazuâ€. W tym czasie sÅ‚ownik maluszka znacznie siÄ™ wzbogaca, dziecko wymawia gÅ‚oski m p b t d n k g l Å› ć ź oraz samogÅ‚oski ustne o u a e y . Dziecko może realizować sÅ‚owa jako sylaby nagÅ‚osowe lub wygÅ‚osowe, pojedyncze gÅ‚oski. Jedno „sÅ‚owo†może też okreÅ›lać kilka zjawisk i rzeczy. Liczebność słów wymawianych pod koniec tego okresu szacuje siÄ™ na okoÅ‚o 300. W „okresie zdania†trwajÄ…cym miÄ™dzy drugim a trzecim rokiem życia dziecko zaczyna komponować pierwsze zdania. SÄ… to proste wypowiedzi, skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ czÄ™sto z dwóch słów, stopniowo wzbogacane i rozwijane. MajÄ… one charakter zdaÅ„ oznajmujÄ…cych , pytajÄ…cych, rozkazujÄ…cych i wykrzyknikowych. W tym czasie pojawiajÄ… siÄ™ samogÅ‚oski nosowe Ä… Ä™ oraz gÅ‚oski zmiÄ™kczone mi ni bi wi fi a także gÅ‚oski f w g h. Dziecko wymawia ok. 800- 1500 słów. W tym czasie pojawiajÄ… siÄ™ w mowie dziecka wszystkie części mowy, później ich zasób jest wzbogacany. Trzecim wyróżnionym okresem rozwoju mowy dziecka jest „okres swoistej mowy dzieciÄ™cej†trwajÄ…cy miÄ™dzy trzecim i siódmym rokiem życia. W tym czasie sÅ‚ownik dziecka znacznie siÄ™ poszerza, szacuje siÄ™ ilość słów na 3500- 7000, w zależnoÅ›ci od Å›rodowiska wychowawczego). Od czwartego roku życia zaczynajÄ… pojawiać siÄ™ gÅ‚oski sz ż cz dż oraz r. na podstawie badaÅ„ przyjmuje siÄ™, że dziecko w wieku siedmiu lat powinno wymawiać wszystkie gÅ‚oski prawidÅ‚owo. Stopniowo zwiÄ™ksza siÄ™ zdolność komponowania zÅ‚ożonych zdaÅ„ i wypowiedzi. Trzylatek potrafi opowiedzieć krótko o zdarzeniu, choć trudno oczekiwać, by jego wypowiedź byÅ‚a zgodna z chronologiÄ… zdarzeÅ„. Emocje biorÄ… górÄ™, wiÄ™c wypowiedzi dzieci sÄ… czÄ™sto porwane, dziecko może powtarzać sÅ‚owa, sylaby, brakuje mu słów. Dzieci 3-4o letnie tworzÄ… wÅ‚asne sÅ‚owa, obserwujÄ…c bacznie Å›wiat nazywajÄ… go od nowa. Neologizmy dzieciÄ™ce sÄ… zgodne z zasadami sÅ‚owotwórstwa i Å›wiadczÄ… o Å›wiadomoÅ›ci jÄ™zykowej i wyobraźni dzieci. PiÄ™ciolatek potrafi skomponować dÅ‚uższÄ… wypowiedź, a opisujÄ…c ilustracjÄ™ powinien krótko o niej opowiedzieć, a nie wyliczać elementy. Nazywanie poszczególnych elementów obrazka jest charakterystyczne dla dzieci 3-4o letnich. Mowa rozwija siÄ™ na podstawie sÅ‚uchu fizjologicznego i fonematycznego. SÅ‚uch fonematyczny to umiejÄ™tność wyróżniania słów, sylab i pojedynczych gÅ‚osek w potoku słów. GÅ‚oska jest najmniejszÄ… skÅ‚adowÄ… wypowiedzi, dobre wysÅ‚uchanie jej jest podstawÄ… prawidÅ‚owego odtwarzania mowy. SÅ‚uch fonematyczny doskonali siÄ™ do ok. szóstego- siódmego roku życia. Sprawny sÅ‚uch fonematyczny jest niezbÄ™dny dla nauki czytania i pisania. PosÅ‚ugiwaniu siÄ™ mowÄ… towarzyszy rozwój myÅ›lenia. Na podstawie sÅ‚owa ksztaÅ‚tuje siÄ™ myÅ›lenie abstrakcyjne, sÅ‚owo jest materiaÅ‚em dla pamiÄ™ci i rozumienia. Ważne jest wiÄ™c troskliwe przyglÄ…danie siÄ™ przebiegowi rozwoju mowy naszych dzieci i w razie wÄ…tpliwoÅ›ci zasiÄ™gniÄ™cie porady specjalisty. Należy bowiem pamiÄ™tać, że każde z dzieci rozwija siÄ™ w swoim wÅ‚asnym indywidualnym tempie i niewielkie opóźnienie w odniesieniu do przyjÄ™tych norm nie musi oznaczać problemu. Może być jednak sygnaÅ‚em nieprawidÅ‚owoÅ›ci, które można zniwelować zapobiegajÄ…c pogÅ‚Ä™bianiu siÄ™ problemów dziecka. Logopeda
Milena Michalak
|