advert 1
advert 2
advert 3

Menu witryny

RAZEM SKUTECZNIEJ I WESELEJ - Wspólne wspieranie rozwoju dzieci PDF Drukuj Email
Poradnik młodego rodzica

Wspólne zabawy dzieci i rodziców w przedszkolu? U nas to nic nadzwyczajnego. Spotkania zabawowe dla dzieci i rodziców są naturalną kontynuacją spotkań adaptacyjnych dla przyszłych przedszkolaków. W momencie, gdy dziecko poczuje się już członkiem naszej społeczności, współpraca rodziców i nauczycielek nie ustaje. Przeciwnie wkracza na nowe tory.

W kolejnych latach organizowane są zajęcia i zabawy pod hasłem "Razem skuteczniej i weselej". Mają one na celu wspólne wspieranie w rozwoju naszych podopiecznych, przez organizowanie różnorodnych wspólnych działań.

We współpracy nauczycielek i rodziców łatwiej jest kształtować u dzieci pewne postawy i umiejętności np.: wyjście z dziecięcego egoizmu i egocentryzmu, uważnego spojrzenia na drugą osobę doświadczenia delikatnego i mocnego dotyku, poznanie własnej siły i odpowiednie jej stosowanie...

Spotkania zabawowe dla dzieci i rodziców odbywają się raz w miesiącu. Każde z nich ma nieco inny charakter, ale zawsze są tańce, działania plastyczne lub konstrukcyjne, zabawy sportowe, popisy "mistrzów", wiele radości i śmiechu.

Dla dzieci są one okazją do wspaniałej zabawy. Jednocześnie, bycie partnerem dorosłej osoby wzmacnia w przedszkolaku poczucie własnej wartości, mobilizuje do koncentracji i jak najlepszego wykonania zadania. Możliwość popisania się swoimi umiejętnościami, stanowi sama w sobie nagrodę za mozolną pracę nad ich opanowaniem. Wspólne działanie z mamą i tatą i przeżywanie tych działań inicjują nowe tematy rozmów. Dziecko zaczyna mówić nie tylko o tym co robi, co widzi, ale i o swych emocjach. Dorosły ma wówczas okazję lepiej poznać, zrozumieć i odpowiednio zareagować na obawy, kłopoty, radości swojej pociechy.

Rodzice, którzy przez godzinę (tyle trwają spotkania) bawią się i działają jak dzieci, doświadczają tych samych uczuć, stają się jak one radośni i twórczy. Mają też możliwość wykazania się swoją dorosłą wiedzą, zaradnością i siłą. Tak było np.: przy konstruowaniu budowli z tak zwanych nieużytków (rolek, tekturek, pudełek), popisów zręczności...

Zawsze na zakończenie spotkania rodzice otrzymują pisemne informacje dotyczące prawidłowości i roli dorosłego we wspomaganiu dziecka w rozwoju motorycznym, manualnym, emocjonalnym, mowy, procesów myślowych, adekwatnie do tematu spotkania.

Nasza inicjatywa jest stosunkowo nowa. Dotychczas wszystkie spotkania odbywały się na terenie przedszkola. Pojawiają się jednak propozycje wspólnych wypraw do teatru, Ogrodu Botanicznego i w inne miejsca. Są to propozycje rodziców biorących udział w dotychczasowych działaniach.

opracowała W. Krzywda