Rozwój trzylatka |
Poradnik młodego rodzica | |||
Rozwój dziecka 3 – letniego U progu wieku przedszkolnego dziecko powinno cechować siÄ™ nastÄ™pujÄ…cym poziomem rozwoju, oczywiÅ›cie pod warunkiem że jego rozwój bÄ™dzie miaÅ‚ prawidÅ‚owy przebieg. W zakresie fizycznym i motorycznym dziecko powinno swobodnie poruszać siÄ™ w przestrzeni: chodzić, biegać, wpinać siÄ™ i umieć wchodzić po schodach. Powinno również potrafić dokonać proste czynnoÅ›ci konstrukcyjne takie jak: budowanie wieży z kilku klocków, innych prostych budowli, czy stawianie babek z piasku. Dzieci w tym wieku nie majÄ… zazwyczaj problemów z pozostawianiem, za pomocÄ… dowolnie wybranego narzÄ™dzia do pisania, Å›ladu na kartce papieru. UmiejÄ… posÅ‚ugiwać siÄ™ prostymi narzÄ™dziami codziennego użytku takimi jak Å‚yżka, szczotka do zÄ™bów, czy grzebieÅ„ lub szczotka do wÅ‚osów. Jednakże dzieci w tym wieku charakteryzuje duża mÄ™czliwość, ale też szybka regeneracja siÅ‚. Dlatego wszelka aktywność ruchowa musi być krótkotrwaÅ‚a i cechować siÄ™ przemiennoÅ›ciÄ… ruchu. W zakresie rozwoju emocjonalnego u dzieci w tym wieku nastÄ™puje coraz wiÄ™ksza umiejÄ™tność różnicowania i wyrażania swoich emocji, oraz poczÄ…tki panowania nad emocjami. Jako że trzylatek jeszcze nie umie maskować i tÅ‚umić swoich przeżyć, potrafi bardzo wyraziÅ›cie uzewnÄ™trznić takie uczucia jak: radość, niechęć, wstyd, gniew, strach czy zazdrość. U dzieci w tym wieku wystÄ™puje duża labilność w reakcjach emocjonalnych. W zakresie rozwoju poznawczego dziecko wchodzi w etap myÅ›lenia konkretno-wyobrażeniowego, a zarazem magicznego, wystÄ™puje u dziecka naÅ›ladownictwo odroczone, pojawiajÄ… siÄ™ zabawy tematyczne, oraz pierwsze rysunki odzwierciedlajÄ…ce wiedzÄ™ dziecka. Dziecko osiÄ…gajÄ…c kolejne etapy rozwoju mowy, posiada praktycznÄ… znajomość jÄ™zyka. Jako że nastÄ™puje wzrost poprawnoÅ›ci wypowiedzi zarówno pod wzglÄ™dem artykulacyjnym jak i gramatycznym, oraz że posiada w swoim sÅ‚owniku ok. 1000 słów bÄ™dÄ…cych reprezentantami wyobrażeÅ„, dziecko zazwyczaj jest zdolne do nawiÄ…zywania sÅ‚ownych kontaktów z otoczeniem. Jednak jego mowa ma głównie charakter sytuacyjny i synpraktyczny tj. wypowiedzi zwiÄ…zane sÄ… z czynnoÅ›ciami bezpoÅ›rednio wykonywanymi lub osobami z którymi pozostaje w danej chwili w bezpoÅ›rednim kontakcie. Rozwija siÄ™ poczucie odrÄ™bnoÅ›ci, dziÄ™ki czemu dziecko osiÄ…ga elementarny poziom autonomii. W zakresie rozwoju spoÅ‚ecznego, który jest Å›ciÅ›le zwiÄ…zany z moralnym dochodzi do wielu istotnych zmian. Ponieważ dziecko nie ma wrodzonego poczucia dobra i zÅ‚a, stopniowo przyswaja narzucone przez dorosÅ‚ych różnorodne reguÅ‚y form postÄ™powania w stosunkach miÄ™dzyludzkich. Przestrzega ich tylko dlatego, że chce sprostać wymaganiom dorosÅ‚ych, którzy w tym okresie sÄ… dla dziecka bezwzglÄ™dnym autorytetem i wzorem wÅ‚aÅ›ciwego postÄ™powania. Dzieci 3 – letnie powinny wykazać siÄ™ znajomoÅ›ciÄ… funkcji spoÅ‚ecznej wiÄ™kszoÅ›ci przedmiotów codziennego użytku, oraz umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… posÅ‚ugiwania siÄ™ nimi zgodnie z przeznaczeniem. Powinny również osiÄ…gnąć podstawowy, elementarny poziom samodzielnoÅ›ci w zaspokajaniu swoich potrzeb, oraz wykazywać chęć nawiÄ…zania pierwszych kontaktów z rówieÅ›nikami. W zakresie rozwoju wolicjonarnego u dzieci zaczyna zaczyna zaznaczać siÄ™ branie odpowiedzialnoÅ›ci, znane wszystkim - „ja samâ€, które odpowiednio wykorzystane, pozwala budować wÅ‚asnÄ… wartość. Przejawy samodzielnoÅ›ci 3 – latków Jak możemy to przeczytać w Encyklopedii pedagogicznej, samodzielność to: „ ...kategoria nierozerwalnie zwiÄ…zana z aktywnoÅ›ciÄ…, niezależnoÅ›ciÄ…, inicjatywÄ…, autonomiÄ… i samostanowieniem.â€/1 Samodzielność można rozpatrywać pod różnymi wzglÄ™dami np. jako: cel rozwoju, warunek prawidÅ‚owego rozwoju, formÄ™ aktywnoÅ›ci, potrzebÄ™ psychicznÄ…, czy wreszcie jako postawÄ™ życiowÄ…. MówiÄ…c o przejawach samodzielnoÅ›ci dzieci trzyletnich mam na myÅ›li głównie samodzielność jako formÄ™ aktywnoÅ›ci i jako potrzebÄ™ psychicznÄ…. WedÅ‚ug mnie obie te formy sÄ… ze sobÄ… nierozerwalnie zwiÄ…zane, bowiem jako forma aktywnoÅ›ci samodzielność „.... Przejawia siÄ™ jako niezależność w różnych sferach aktywnoÅ›ci czÅ‚owieka (w myÅ›leniu, dziaÅ‚aniu, samoobsÅ‚udze, zaspokajaniu potrzeb).â€/2, zaÅ› jako potrzeba psychiczna pojawia siÄ™ wraz z potrzebÄ… aktywnoÅ›ci i poznania już w pierwszym roku życia dziecka i „...jest naturalnÄ… tendencjÄ… do uczenia siÄ™ czynnoÅ›ci dnia codziennego wraz z czynnoÅ›ciami samoobsÅ‚ugowymi.â€/3 Dziecko 3 – letnie dążąc do zaspokojenia swoich naturalnych potrzeb, bÄ™dzie coraz bardziej doskonaliÅ‚o wszelkie zdobyte do tej pory umiejÄ™tnoÅ›ci, również te z zakresu samoobsÅ‚ugi, jeÅ›li tylko pozwolimy mu na to. Jak mi wiadomo z licznych opracowaÅ„ dotyczÄ…cych rozwoju, oraz wieloletnich obserwacji dzieci, prawidÅ‚owo rozwijajÄ…cy siÄ™ trzylatek potrafi: -sygnalizować potrzeby fizjologiczne i samodzielnie korzystać z toalety, tj zdjąć bieliznÄ™, zaÅ‚atwić siÄ™, podetrzeć pupÄ™ lub poprosić o pomoc w tym, podciÄ…gnąć majtki, a nastÄ™pnie umyć i wytrzeć rÄ™ce; -samodzielnie jeść Å‚yżkÄ… i pić z kubeczka, a nastÄ™pnie wytrzeć buziÄ™ serwetkÄ…; -posÅ‚ugiwać siÄ™ prostymi narzÄ™dziami codziennego użytku takimi jak np. szczoteczka do zÄ™bów, szczotka lub grzebieÅ„ do wÅ‚osów, czy kubek, zgodnie z ich przeznaczeniem; -zdejmować i zakÅ‚adać kapcie czy buty, bez koniecznoÅ›ci zawiÄ…zywania, oraz zakÅ‚adać i zdejmować wiÄ™kszość elementów garderoby pod warunkiem, że nie bÄ™dzie zbyt ciasna i nie trzeba zapinać/rozpinać guzików; -dokonywać prostych wyborów z kategorii tu i teraz; -myć rÄ™ce i buziÄ™, bez zalewania siÄ™, a nastÄ™pnie wycierać rÄ™cznikiem; -rozpoznawać swoje rzeczy wÅ›ród innych; -prawidÅ‚owo wydmuchać i wycierać nos; -przenosić z miejsca na miejsce różne przedmioty; -znać swoje imiÄ™ i nazwisko. Ponadto wiÄ™kszość dzieci w tym wieku bardzo chÄ™tnie pomaga dorosÅ‚ym, co można wykorzystać do ksztaÅ‚towania wielu nawyków, np. nawyku dbaÅ‚oÅ›ci o Å‚ad i porzÄ…dek, pomagania innym czy poszanowania czyjegoÅ› wysiÅ‚ku. OczywiÅ›cie wszystko to co dziecko potrafi jest zależne od tego, czy w Å›rodowisku w którym wychowywaÅ‚o siÄ™ do tej pory, mogÅ‚o liczyć na wspomaganie w przejÅ›ciu na kolejne, wyższe poziomy samodzielnoÅ›ci, samokontroli i odpowiedzialnoÅ›ci za swoje czyny. Doskonale wiemy, że w praktyce każde dziecko inaczej przejawia swojÄ… samodzielność, a wyglÄ…da to bardzo różnie ponieważ po pierwsze - każde dziecko jest inne, a po drugie - każde wychowywaÅ‚o siÄ™ w innym domu, gdzie doroÅ›li w różnym stopniu pozwalali dziecku na samodzielne wykonywanie różnych czynnoÅ›ci. Gdzie również w różnym stopniu dziecko zachÄ™cane byÅ‚o do radzenia sobie w sytuacjach życiowo trudnych dla takiego malucha, oraz gdzie wyrażano lub nie, radość i dumÄ™ z każdego drobnego sukcesu dziecka zwÅ‚aszcza w dziedzinie samoobsÅ‚ugi. W każdym domu inaczej podchodzi siÄ™ do ksztaÅ‚towania poczucia odpowiedzialnoÅ›ci za wÅ‚asne czyny, doprowadzania rozpoczÄ™tych dziaÅ‚alnoÅ›ci do koÅ„ca czy respektowania zasad dobrego zachowywania siÄ™ w różnych sytuacjach i miejscach, bowiem w każdym domu rodzice przyjmujÄ… odmienne style wychowania swoich dzieci. opracowanie Anna Åaszkiewicz  1/2) E. Różycka, D. Adamczyk, Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. 5, Å»ak, Warszawa 2007, s.597. 3) Ibidem, s. 597.
|