Człowiek, dążąc do wyznaczonych sobie celów wykorzystuje wiele różnych sposobów myślenia. Według współczesnej psychologii istnieje przynajmniej dziewięć rodzajów inteligencji umożliwiających pracę umysłu. Są to:
INTELIGENCJA JĘZYKOWA
INTELIGENCJA MATEMATYCZNA
INTELIGENCJA NAUKOWA
INTELIGENCJA WZROKOWA I PRZESTRZENNA
INTELIGENCJA MUZYCZNA
INTELIGENCJA MOTORYCZNA
INTELIGENCJA OSOBISTA
INTELIGENCJA SPOÅECZNA
INTELIGENCJA FILOZOFICZNA
Â
ZASADY KSZTAÅCENIA POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW INTELIGENCJI
Każdy Rodzic może wspierać swoje dziecko w rozwijaniu poszczególnych rodzajów inteligencji i to nie poprzez zapisywanie je na zajęcia prowadzone raz w tygodniu przez obce dziecku osoby- specjalistów. Mama i Tata może korzystnie wpływać na tenże rozwój poprzez codzienny kontakt: rozmowy, zabawy, gry wspólne działania i własny przykład. Każdy rodzic może stymulować i wspierać swoje dziecko wykorzystując po temu codzienne sytuacje życiowe.
Według współczesnej psychologii nie jest prawdą, że człowiek rodzi się albo bystry i inteligentny albo nie i, że jest to określone raz na całe życie (co brzmi jak wyrok). Dziś uważa się, że człowiek, a zwłaszcza dziecko ma ogromny potencjał w każdej z dziedzin, choć w niektórych od razu widać większe predyspozycje, a nad innymi trzeba dłużej popracować.
To od Rodzica w największym stopniu zależy rozwijanie wszystkich możliwości dziecka aby było przygotowane do samodzielnego satysfakcjonującego życia w przyszłości. Przyszłości, której nikt nie potrafi przewidzieć.
Â
INTELIGENCJA JĘZYKOWA
-
Zachęcaj dziecko do zastanawiania się i przemyśleń.
-
Pomagaj dziecku uważnie słuchać, więcej mówić.
-
Uzasadniaj to co mówisz do dziecka, proś o uzasadnienie dziecięcych wypowiedzi i sądów.
-
Graj z dzieckiem w gry słowne, wprowadzaj nowe słowa, wyrażenia, zwroty frazeologiczne.
-
Czytaj dziecku, zachęcaj do lektury książek, czasopism, komiksów.
-
Rozmawiaj z dzieckiem na temat czytanych utworów.
-
podsuwaj dziecku powody i tematy do twórczości słownej: układania rymowanek, opowiadań, pisania listów...
Â
INTELIGENCJA MATEMATYCZNA
-
Jak najczęściej graj z dzieckiem w gry matematyczne: planszowe.
-
Przekazuj dziecku wiadomości o liczbach, regułach ich dotyczących, ćwicz z dzieckiem liczenie w pamięci.
-
rozmawiaj z dzieckiem o różnych sposobach uzyskiwania odpowiedzi na pytania matematyczne (obliczania).
-
Zachęcaj dziecko do szacowania mierzenia różnych rzeczy.
-
Zadawaj matematyczne pytania i rozmawiaj o matematyce.
-
Zwracaj dziecięcą uwagę na figury geometryczne, wzory, desenie.
-
Używaj słownictwa matematycznego, ale sprawdzaj czy dziecko je rozumie, jeśli nie - wyjaśniaj.
Â
INTELIGENCJA NAUKOWA
-
Zachęcaj dziecko do uważnego przyglądania się przedmiotom.
-
Pytaj dziecko o to co widzi, słyszy, czuje dotykiem, smakuje, wącha.
-
Zachęcaj i pomagaj dziecku w sprawdzaniu trafności jego poglądów i sądów, pomagaj prowadzić doświadczenia aby mogło przekonać się co się stanie gdy...
-
Zachęcaj i pomagaj w wyjaśnianiu przyczyn i skutków różnych sytuacji i doświadczeń.
-
Pomagaj dziecku właściwie identyfikować i opisywać przedmioty, zjawiska sytuacje...
-
Zachęcaj dziecko do przewidywania skutków doświadczeń, zjawisk, sytuacji i uzasadniania swych hipotez.
-
Naucz dziecko TROSZCZYĆ SIĘ O WÅASNE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO.
Â
INTELIGENCJA WZROKOWA I PRZESTRZENNA
-
Ucz dziecko przyglÄ…dania siÄ™, wzbogacaj i urozmaicaj jego otoczenie wizualne.
-
zachęcaj dziecko do rysowania z uwagą i troską i linię, kształty, kolory, szczegóły.
-
Pozwól dziecku malować i tworzyć świadomość i własną paletę kolorów i ich walorów.
-
wspólnie z dzieckiem projektuj i wykonuj modele, umożliwiaj i uczestnicz w zabawach zabawkami wspomagającymi pomysłowość: konstrukcyjne, rękodzieło...
-
Odwiedzaj z dzieckiem galerie i wystawy sztuki przyglądajcie się szczegółowo obrazom, rzeźbom i rozmawiajcie o swoich spostrzeżeniach.
-
Twórzcie obrazy oglÄ…dane „oczyma umysÅ‚uâ€, by rozwijać pamięć wzrokowÄ… i wyobraźniÄ™.
-
Zapoznaj dziecko z tworzeniem mapy umysłu, by uczyć je wizualizacji swego myślenia.
Â
INTELIGENCJA MUZYCZNA
-
Ucz dziecko uważnego przysłuchiwania się różnym dźwiękom z otocznia.
-
Umożliwiaj dziecku słuchanie różnego rodzaju muzyki, pozwól na jej samodzielny wybór.
-
Zapraszaj dziecko do tańca i swobodnego ruchu przy muzyce.
-
Åšpiewaj z dzieckiem i dla dziecka, ucz je waszych ulubionych piosenek.
-
Pokaż dziecku jak można zapisać muzykę (nuty, ale i zapis literowy, kod cyfrowy kolorowy).
-
Daj dziecku szansę gry, bądź nauki gry na samodzielnie wybranym instrumencie.
-
Rozmawiaj z dzieckiem o różnych rodzajach muzyki, także koncertów w których uczestniczycie.
Â
INTELIGENCJA MOTORYCZNA
Wspólnie z dzieckiem uprawiaj ćwiczenia fizyczne, ZWRACAJ PRZY TYM UWAGĘ BY BYÅY TO MIEJSCA PRZEZNACZONE DO TYCH CELÓW.
-
Stwarzaj okazje do twórczych, skomplikowanych i wymagających zabaw ruchowych.
-
Pozwól dziecku majsterkować i uczestniczyć w pracach domowych, pozwalaj na samodzielność w czynnościach, które są bezpieczne, a dziecko jest w stanie je wykonać.
-
Ucz dziecko pływania i aktywności w wodzie.
-
Zachęcaj dziecko do udziału w grach i zajęciach o charakterze sportowym.
-
Wspieraj dziecko w systematycznym rozwijaniu umiejętności fizycznych.
-
Pomagaj dziecku planować i kontrolować postępy w ćwiczeniach i umiejętnościach fizycznych.
Â
INTELIGENCJA OSOBISTA
-
Rozmawiaj z dzieckiem o tym co czuje i myśli na temat różnych spraw.
-
Zachęcaj do realizowania różnych przedsięwzięć.
-
Rozmawiaj o tym co dziecko chce robić i dlaczego: formułowanie zamierzeń, wyznaczanie celów.
-
Opowiadaj o własnych planach i zaprezentuj dziecku sposób tworzenia własnego planu.
-
Zachęcaj do kontrolowania jak sobie radzi i modyfikowania planów w razie potrzeby.
-
Omawiaj z dzieckiem zaistniałe sytuacje i przyzwyczajaj j do krytycznej samooceny własnych zachowań i postępowania, a także formułowania wniosków na przyszłość.
-
Zachęcaj dziecko do samooceny własnych postępów i znajdowania efektywniejszych sposobów działania.
Â
INTELIGENCJA SPOÅECZNA
-
Zachęcaj dziecko do rozmów z różnymi osobami pojawiającymi się w ich życiu.
-
odnoś się do dziecka z takim szacunkiem i tak uprzejmie , jak chciałbyś aby ono traktowało ciebie i innych.
-
Naucz rozpoznawać, nazywać i radzić sobie z własnymi uczuciami i emocjami oraz empatii w stosunku do innych.
-
Stwarzaj dziecku możliwość uczestniczenia w zabawach, grach, przedsięwzięciach wymagających współpracy z innymi.
-
Zachęcaj dziecko do porozumiewania się z innymi poprzez pisanie listów, kartek okolicznościowych, e-maili, a także telefonowanie.
-
Rozmawiaj ze swoim dzieckiem, tak o jego czy własnych problemach, sukcesach przeżyciach, jak i sprawach dotyczących innych ludzi, społecznych, politycznych pojawiających się w wiadomościach (na miarę percepcji dziecka).
-
Ucz (własnym przykładem) rozwijać własne wartości i ideały, ale też szacunku i tolerancji dla różnych wartości.
Â
INTELIGENCJA FILOZOFICZNA
-
Zadawaj pytania nurtujÄ…ce Ciebie lub dziecko, rozmawiaj o nich.
-
Zachęcaj dziecko do precyzowania znaczenia słów przez nie używanych.
-
Zachęcaj do refleksji na temat prawdy i fikcji (w utworach literackich, filmach, stereotypach).
-
Upewniaj się, że dziecięce sądy mają jakieś uzasadnienie, są poparte dowodami.
-
Proś dziecko o wyjaśnianie, co ma na myśli, o dzielenie się swoimi poglądami.
-
Pomagaj dziecku brać pod uwagę opinie formułowane z różnych perspektyw.
-
Mądrość myślenia polega na tym, że jesteśmy w stanie zakwestionować, zweryfikować lub zmienić nasze poglądy.
|